Het verhaal achter het logo van studio YOLO

Gepubliceerd op 9 oktober 2023 om 09:33

Een logo is iets kleins en toch schuilt er veel gevoel en betekenis in.

Ik neem je graag mee in het verhaal achter het logo van studio YOLO. Het brengt je van een dwarsligger via bomen en dromen naar de filosofie van studio YOLO.

 

Door de link met mijn naam maar ook omwille van mijn persoonlijke invulling van streven naar geluk staat “YOLO” centraal in het logo. Sinds mijn geboorte officieel werd aangegeven, bén ik gewoon YOLO: YOlijn LOeckx. De eerste letter van mijn voornaam is – toch wel verrassend - écht een “Y” omdat een Franstalige Brusselse ambtenaar begin jaren zeventig weigerde mijn voornaam met een “J” te noteren. Een foutje in de ogen van mijn ouders maar je kan het ook bekijken zoals schilder Bob Ross steeds beweert: “We don’t make mistakes, we have happy accidents”.

Deze taalstrijd (Jolijn versus Yolaine) op de dienst burgerlijke stand eindigde in een creatief Belgisch compromis dat onopzettelijk een heerlijke combinatie vormt met mijn achternaam. De eerste 2 letters van Yolijn met de eerste 2 letters van Loeckx, geven samen het ondertussen alom bekende acroniem “YOLO”. Het staat voor “You only live once” en werd al meermaals door jongeren als excuus aangewend om ondoordacht te handelen.

Mijn tienerjaren ben ik al enkele decennia ontgroeid en roekeloos gedrag vertonen zat nooit in mijn aard. Ik blijf wel zoekende naar een evenwicht tussen beredeneerd en intuïtief keuzes maken in het leven. Ik zie “YOLO” als een aanmoediging om bewust te leven en initiatief te nemen om mijn dromen waar te maken. Een onderneming waarin mijn creativiteit mag openbloeien was zo’n droom. (Waarom juist kaartjes daarin de hoofdrol spelen, lees je in een andere blogpost.)

De omstreden “Y” mag nu in het logo de stam en takken van een boom vormen.

De link tussen studio YOLO en bomen is niet ver te zoeken. Kaartjes zijn van papier en daar leveren bomen de grondstof voor. Toch een dilemma voor een milieubewuste papierliefhebber. De zoektocht naar een papiersoort die voldoet aan mijn uitgebreide wensenlijst van duurzaamheid, schoonheid én aangenaam schrijfgevoel wierp uiteindelijk zijn vruchten af. Om zoveel mogelijk bomen te sparen voor zuurstof- in plaats van papierproductie worden de YOLO-kaartjes gedrukt op 100% gerecycleerd papier dat toch mooi wit en heerlijk zacht is.

 

Het zijn deze “kleine” dingen waar het bij studio YOLO om draait. Bewust leven, tijd nemen voor kleine gelukskes (soms ook wel "details" genoemd) en keuzes maken in verhouding met de wereld om ons heen. Het leven is in mijn ogen mooier wanneer je aandacht hebt voor de kleine dingen, de ogenschijnlijke evidenties die bij nader inzien zoveel waarde hebben.

 

Dat vind je in het logo terug als het blaadje en de besjes (of zijn het bloemetjes?) aan de takken van de boom. Ze staan voor de kleine gelukskes zoals dubbele kersen aan je oren, blote voeten tussen de madeliefjes in het gras of een kaartje vinden in je brievenbus.

 

Stilstaan bij de kleine dingen in het leven, we doen dat eigenlijk veel te weinig. Net als de mensen rondom ons eraan herinneren hoeveel ze voor ons betekenen. Een kaartje sturen kan de connectie tastbaar maken en is zoveel persoonlijker, warmer dan een snel getypt digitaal bericht. De traagheid van brievenbuspost voegt diepgang toe aan een welgemeende boodschap. Zowel voor de ontvanger als voor de afzender.

 

Het logo van studio YOLO heet je welkom om de vruchten van mijn creativiteit te plukken en ze (eventueel) te delen met anderen.

Ik kijk er naar uit om in de reacties hieronder te lezen wat jouw kleine gelukskes zijn.

 

Warme groet,

YOLO*

*Yolijn

Reactie plaatsen

Reacties

Janine
een jaar geleden

Wauw, wat een mooie tekst als verduidelijking! En een heel tof ontwerp. Succes!

Katrijn
een jaar geleden

Ik was er heel nieuwsgierig naar... Je had de spanning goed opgebouwd 😀. En het logo is geslaagd hoor! Knap en complex in zijn eenvoud. Het is mooi op zich, maar wat belangrijker is, het straalt heel mooi uit waar studio Yolo voor staat! Geniet van je jubileum!

Hélène
een jaar geleden

Tof logo, Yolijn. En ook leuk dat je enkel een klein stukje van het logo kan gebruiken (het gele cirkeltje met de Y), is direct herkenbaar en speels :-)